Vireät ja toimivat taajamat ja kylät

Perussuomalaisten valtuustoryhmä haluaa säilyttää kyläkoulut jatkossakin ja pitää kylillä sen viimeisen kunnallisen palvelun, joka kyläkoulu monelle kylälle on.

Onhan kunnan strategiassakin mainittu “Vireät ja toimivat taajamat ja kylät” ja koska rakentaminen kyliin on tehty todella vaikeaksi ja kielteisissä päätöksissä on vedottu mm. pitkillä etäisyyksillä kouluun, kyläkoulujen lakkauttaminen ei ainakaan helpottaisi rakentamisesta. Kunnan kyseenalaiseen linjaukseen vaatia kylille suunnittelutarveratkaisuja tullaan jatkossa saamaan muutamassa tapauksessa hallinto-oikeuden ratkaisu, niin näemme kestääkö valittu linja oikeuden tarkastelun.

Kyläkoulujen lakkauttaminen voisi tulla kysymykseen, jos oppilasmäärä jää hyvin alhaiseksi tai koulukiinteistö vaatisi hyvin mittavan remontin, tosin nämä kriteerit tulisi sopia etukäteen ja koulukohtaisesti. Säästöistä jota kyläkoulujen lakkauttamisen sanotaan tuovan, voitaisiin puhua todellisten lukujen valossa ,jos olisi tehty seuranta jo lakkautettujen kyläkoulujen kohdalla. Ongelma tulisi olemaan lakkautuksessa mm. kiinteistöjen myyminen eli kulut juoksevat kunnes kiinteistö on myyty ja se ei välttämättä ole helppoa. Koulukyyditykset tuovat lisäkustannuksia ja vastaanottavan koulun lisäkulut tulisi myös huomioda. Vastaanottavan koulun kulut oppilasta kohden voivat myös olla suuremmat kuin lakkautetun. Onko meillä kyläkouluihin varaa? Kun katsomme valtuuston tekemää pakolaisten/turvapaikanhakijoiden vastaanotto päätöstä josta tulee kunnalle 3-4 vuoden päästä – kun valtion tuet loppuvat – 800 000-1000 000 euron lasku vuosittain, varaa tuntuu olevan. Pakolaisista aiheutuva menoerä ei tuntunut muita puolueita haittaavan poislukien muutama taloudesta huolestunut valtuutettu. Katsomme, että jos kyläkoulut aiheuttavat hieman kustannuksia sen voimme omille kuntalaisillemme suoda.

Veli-Matti Laitinen