Enäjärven kunnostamisesta

Enäjärvi oli otsikoissa viime kesänä katastrofaalisen tilanteensa vuoksi ja tässä pientä pohdintaa järvestä. Enäjärven viime kesäiseen tilaan voisi luetella kolme pääsyytä. Edellisen syksyn suuret sademäärät, jotka huuhtoivat ravinteita järveen, kevään nopea lämmönnousu ja kesän hellepäivien poikkeuksellisen runsas määrä. Nämä olosuhteet voivat toistua ja tähän tulee varautua saattamalla järvi parempaan kuntoon. Se paljonko rahaa pistetään ei ole autuaaksi tekevä asia, vaan miten se käytetään. Esimerkiksi Hiidenveteen aikanaan panostetut suuret summat, eivät tuoneet menestystarinaa. Kuntahan on mukana Siuntionjoen vesistöalueen kunnostus hankkeessa, jonka latvajärvi Enäjärvi on. Painopisteenä kunnostuksessa on hajakuormituksen vähentäminen, mutta Enäjärven suurin ongelma on sisäinen kuormitus ja siksi hoitokalastus onkin mielestäni tärkein toimenpide muiden toimien ohella. Kalastuksen kohteena tulee olla lahnat, jotka sekoittavat pohjaa ja salakka, joka syö eläinplaktonia, joka taas syö levää. Näinhän hoitokalastusta on suoritettukin, mutta yksi ongelma on Poikkipuoliaisesta nouseva lahna ja näiden nousun estämiseen tulisikin ely-keskuksen myöntää lupa. Kuntahan panosti viime vuonna Enäjärveen vajaa 30 000 euroa ja tällä hoidetaan hoitokalastus, jonka määrä tulisi kuitenkin noin kaksinkertaistaa ja sen lisäksi kuluja tulee esim. laskeutumisaltaiden kunnostuksista, hapettimista ja ferrisulfaatti annostelijasta. Enäjärven suojeluyhdistys on tehnyt hyvää työtä ja saa rahoitusta aktiivisella hakemisella muilta tahoilta, mutta kunta voisi panostaa hoitokalastamisen tehostamiseen, jolla saataisiin se tehokkain vaikutus ja tähän tulisikin saada poliittinen tahtotila.